
Biedrība “Latvijas Mediju ētikas padome”

Ētikas padomes atzinums
Nr. 10/2024

Rīgā, 2024. gada 29. oktobrī

Biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome” (turpmāk tekstā – “Biedrība”) Ētikas padome (turpmāk –
“Ētikas padome”) 2024. gada 9. oktobra sēdē šādā sastāvā: Andrejs Mēters, Aivars Pastalnieks,
Skaidrīte Lasmane, Anda Rožukalne, Baiba Liepiņa, Aleksandrs Mirlins, Ingemārs Vekteris, Vita
Dreijere-Smane

konstatē:

[1] Biedrības valde 2024. gada 14. septembrī saņēma privātpersonas, kas lūdz saglabāt tās
anonimitāti, (turpmāk tekstā – “Sūdzētājs”) sūdzību un par portāla “delfi.lv” (turpmāk tekstā -
“Medijs”) raidījumu (turpmāk tekstā – “Raidījums”).

[2] Sūdzētājs informē, ka ir lūdzis Medijam dzēst jebkādus video materiālus un rakstus jebkurā
interneta vietnē, kura pieder vai kura atrodas Medija pārraudzībā, saistībā ar Raidījumu, kurā viņš
bijis viens no intervētajiem, bet Medijs to nav veicis.

Sūdzētājs skaidro, ka intervijas laikā oficiāli atradās darbnespējas prombūtnē, lietojis medikamentus,
kas var radīt apziņas traucējumus, un pārmet, ka Medijs izmantojis viņa bezpalīdzīgo stāvokli
Raidījuma popularitātes veicināšanai, pārkāpjot Latvijas Mediju Ētikas kodeksa 4.7.1. punktu par
saudzīgu attieksmi pret mazaizsargātām personām: “lai nenodarītu kaitējumu indivīdam, žurnālists
vai cits plašsaziņas medija pārstāvis ar lielu piesardzību intervē vai kā citādi sava materiāla
veidošanā iesaista personas, kas varētu būt emocionāli nestabilas vai citādi mazaizsargātas, kā arī
personas, kuras citu apstākļu dēļ nespēj izvērtēt informācijas publicēšanas sekas.” Sūdzētājs raksta,
ka nav jābūt ārstam, lai objektīvi konstatētu, ka raidījuma filmēšanas laikā viņš neatradās adekvātā
stāvoklī. Raidījuma publicēšana radījusi kaitējumu viņa reputācijai, aizskāra viņa godu un cieņu, kā
rezultātā raidījuma radītās rezonanses iespaidā viņam bija jāpieņem lēmums atkāpties no amata.

[3] Sūdzētājs lūdz Biedrību izskatīt Sūdzību.

[4] Atbilstoši Biedrības Statūtu 6.2. punktam Biedrības valde Sūdzību nosūtīja Medijam, aicinot
izvērtēt Medija rīcības atbilstību Ētikas kodeksam un sniegt Biedrībai skaidrojumu.

[5] Atbildes vēstulē Medijs Biedrību informēja, ka Sūdzētājs ir publiska persona – kādas sabiedrībā
labi zināmas biedrības augstākā amatpersona, un tika uzaicināts piedalīties raidījumā, lai skaidrotu
plašākai sabiedrībai biedrības lomu un rīcību apstākļos, kad vairāki Latvijas vadošie biedrības
darbības jomas dalībnieki bija paziņojuši par karjeras beigām, vainojot savos lēmumos biedrību. Tā
kā biedrība ir daļēji ar valsts budžeta līdzdalību finansēta organizācija, par tās rīcību ar šiem
līdzekļiem sabiedrībai ir tiesības saņemt informāciju no biedrības pārstāvjiem. Sūdzētāja
uzaicināšana notika ierastajā kārtībā – raidījuma producents ar viņu sazinājās telefoniski un vēlāk
rakstveidā pārapstiprināja dalību raidījumā. Ne telefonsarunā, ne sarakstē pirms raidījuma ieraksta
veikšanas Sūdzētājs neminēja nekādus apstākļus, kas viņam varētu liegt pilnvērtīgi pārstāvēt
biedrību raidījumā – ne atrašanos darba nespējas prombūtnē, ne jebkādu medikamentu lietošanu.
Vēl jo vairāk, ieraksta dienā Sūdzētājs neieradās “Delfi” redakcijā, bet, atbildot uz raidījuma
producenta telefona zvanu, apliecināja, ka vienkārši sajaucis ieraksta datumu un ir gatavs piedalīties
ierakstā attālināti. Starp raidījuma ieraksta veikšanu un pārraidi pagāja sešas stundas, kuru laikā ne
Sūdzētājs, ne kāds viņa pārstāvis ar "Delfi" nesazinājās un neinformēja par sūdzībā aprakstītajiem
apstākļiem, lai "Delfi" tos varētu izvērtēt.



Savukārt Sūdzētāja pārstāvis, kas četras dienas pēc Raidījuma pārraidīšanas sazinājies ar Delfi, tā arī
nav atbildējis uz lūgumu dokumentāri pamatot savus apgalvojumus un informēt, tieši kuras
raidījuma ieraksta daļas uzskata par aizskarošām un lūdz dzēst. Medijs uzsver, ka līdz pat šim nav
saņēmis nekādus dokumentārus apliecinājumus sūdzībā izteiktajiem apgalvojumiem. Nav
saņemtas arī ziņas no minētās biedrības vai citām iestādēm, kas liecinātu, ka Sūdzētājs nevarēja
pārstāvēt biedrību šajā raidījumā.

Komentējot Sūdzētāja atsauci uz Latvijas Mediju ētikas kodeksa 4.7.1. punktu par mazaizsargātas
personas statuss, Medijs norāda, ka ieraksta publicēšanas brīdī (un šobrīd) tam nav nekādas ticamas
informācijas vai pierādījumu par Sūdzētāja atrašanos mazaizsargātas personas statusā – ne saskaņā
ar formālajiem kritērijiem, kas noteikti MK noteikumos nr. 32, ne paplašinātā šī termina izpratnē.
Proti, Sūdzētājs intervijas brīdī bija amatpersona, ir pieredzējis interviju sniedzējs dažādiem
medijiem, iepriekš piedalījies arī citās Raidījuma epizodēs. Ne saziņā pirms ieraksta, ne ieraksta laikā
Sūdzētājs neizrādīja nekādas acīmredzamas emocionālas nestabilitātes pazīmes, kā lamāšanos,
raudāšanu, kliegšanu u. tml. Medijs uzsver, ka pat tad, ja tādas tas būtu izrādītas, ne likums, ne ētikas
normas žurnālistiem neliek bez īpaša un ārkārtēja pamatojuma izturēties pret atbildīgām
amatpersonām ar īpašu saudzību, lai neradītu kaitējumu šo amatpersonu profesionālajam darbam.
Tieši otrādi, žurnālistam ir pienākums izgaismot un atspoguļot amatpersonu rīcību, uzskatus un
personību.

Komentējot Sūdzētāja frāzi "nav jābūt ārstam, lai objektīvi konstatētu, ka raidījuma filmēšanas laikā
es neatrados adekvātā stāvoklī", Medijs pauž, ka tam nav skaidrs, kā tieši žurnālists, vērojot intervijai
attālināti pieslēgušos viesi, kurš pēc būtības atbild uz uzdotajiem jautājumiem, varētu izdarīt šādu
objektīvu konstatējumu. Sevišķi, ja pat pats sūdzības iesniedzējs tā arī nav norādījis uz kaut vienu
konkrētu brīdi/izteikumu visā raidījumā, kurā, viņaprāt, šis objektīvi konstatējamais neadekvātums
būtu izpaudies.

[6] Biedrības valde Sūdzību, informāciju par Raidījumu un Medija atbildi nodeva izskatīšanai
Biedrības Ētikas padomei atbilstoši Biedrības Statūtu 6.1.1. punktam.

Ievērojot konstatēto un portāla “Delfi” pārstāvei Vitai Dreijerei-Smanei no Sūdzības skatīšanās
atturoties,

Ētikas padome secina:

[7] Nedz normatīvie akti, nedz Biedrības Statūti vai Ētikas kodekss nedod tai tiesības sniegt
apstākļu juridisko vērtējumu un pārbaudīt ar Publikāciju nodarītos iespējamos aizskārumus – goda
un cieņas aizskaršanu no juridiskā skatpunkta. Biedrības Ētikas padome Publikāciju un Sūdzībā
norādīto vērtē atbilstoši Biedrības Ētikas kodeksa nosacījumiem.

[8] Ētikas padome uzskata, ka šajā situācijā žurnālists ir korekti vadījis interviju un tam nebija
pamata uzskatīt, ka Sūdzētājs bijis mazaizsargātas personas situācijā. Būtiski, ka Sūdzētājs bija
amatpersona un svarīgs informācijas avots par paša pārstāvētās biedrības darbību.

[9] Tālāka rīcība ar publicēto materiālu ir atkarīga no Medija redakcionālajiem lēmumiem un
Sūdzētāja spējas pārliecināt tā redakciju, ka pastāv aptākļi, kāpēc redakcijai būtu jāveic kādas
izmaiņas vai papildinājumi.

[10] Ievērojot secināto, visi septiņi Sūdzību skatošie Ētikas padomes locekļi balso, ka Medijs NAV
pārkāpis Biedrības Ētikas kodekssu

Ētikas padomē nolemts:

1. Medija rīcībā nav konstatēti Biedrības Ētikas kodeksa pārkāpumi.
2. Lēmumu paziņot Sūdzētājām un Medijam.
3. Lēmumu anonimizēt un publicēt Biedrības interneta vietnē un izplatīt informāciju par to

atbilstoši Biedrības Statūtu 6.6. punkta noteikumiem.


