
 
 

Biedrība “Latvijas Mediju ētikas padome” 
 

Ētikas padomes atzinums 
Nr. 6/2025 

 
 
Rīgā, 2025. gada 20. martā 
 
 
 
Biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome” (turpmāk tekstā – “Biedrība”) Ētikas padome (turpmāk – 
“Ētikas padome”) 2025. gada 5. marta sēdē šādā sastāvā: Andrejs Mēters, Skaidrīte Lasmane, Anda 
Rožukalne, Baiba Liepiņa, Guntars Līcis, Vita Dreijere-Smane, Aivars Pastalnieks 
 

konstatē:  
 
[1] Biedrības valde 2025. gada 12. februārī saņēma Ģirta Valda Kristovska (turpmāk tekstā – “Sūdzības 
iesniedzējs”) sūdzību par laikraksta “Venta Balss” (turpmāk tekstā – “Medijs”) publikāciju “Taps bērnu 
aktīvās atpūtas centrs”  (turpmāk tekstā – “Publikācija”), kas publicēta 2024. gada 19. novembrī.   
 
 
[2] Sūdzības iesniedzējs informē, ka Publikācijā minēti patiesībai neatbilstoši fakti, kas diskreditē 
Ventspils Brīvostas pārvaldi un Sūdzības iesniedzēju – šīs iestādes kādreizējo valdes priekšsēdētāja 
vietnieku, tādējādi aizskarot viņa godu un cieņu. Tās ir ziņas, ko Publikācijā pauž Aivars Lembergs: 
“«Laikā, kad vadīju pilsētas domi, virzīju jaudīgu projektu, kas sevī apvienotu muzeju, pašas 
modernākās digitālās aktivitātes un bērnu pilsētiņu zem jumta, kurā bērni vecumā no kādiem 3 līdz 
12 gadiem varētu veikt fiziskās aktivitātes,» sacīja Lembergs. «Tas būtu kārtējais jaudīgais solis rūpēs 
par ģimenēm ar bērniem. Diemžēl 2019. gada beigās, kad Brīvostas pārvaldes vadību pārņēma valsts 
iecelti pārstāvji ar Ģirtu Valdi Kristovski priekšgalā, viņi atteicās šādā jautājumā sadarboties ar 
Ventspils pilsētas domi, apliecinot, ka viņiem jautājums par ventspilnieku ģimenēm un bērniem 
neinteresē. [...],» sacīja Lembergs.” Sūdzības iesniedzējs skaidro, ka šie izteikumi neatbilst patiesībai, 
jo pēc valdes locekļu A. Lemberga, J. Vītoliņa, G. Blumberga, D. Ošenieka atbrīvošanas ASV OFAC 
sankciju rezultātā 2019. gada decembrī, Ventspils brīvostas pārvalde un tās valde, kuras 
priekšsēdētāja vietnieks bijis Sūdzības iesniedzējs, konsekventi turpināja ēkas K. Valdemāra ielā 12a 
nodošanas Ventspils pilsētas domei pasākumus, taču tieši dome nav pildījusi savus līgumā noteiktos 
pienākumus.”  
 
 
[3] Sūdzības iesniedzējs uzskata, ka  Medija veiktā vienpusēja pieeja informācijas avotiem  neatbilst 
objektīvas žurnālistikas principiem, jo medijs ir publicējis A. Lemberga apzināti sagrozītu informāciju 
par ēkas K. Valdemāra ielā 12a attīstību, kuru jau pirms vairākiem gadiem no Ventspils brīvostas 
pārvaldes pārņēma Ventspils valstspilsētas pašvaldība, un nav noskaidrojis patiesos apstākļus, nav 
interesējies par Publikācijā kritizētā Sūdzības iesniedzēja viedokli par centra izveides problemātiku.  
 
[4] Sūdzības iesniedzējs skaidro, ka pēc iepazīšanās ar Publikāciju ir sazinājies ar Mediju un izklāstījis 
faktus par ēkas K. Valdemāra ielā 12a nodošanas Ventspils pilsētas pašvaldībai gaitu un sabiedriskā 
objekta – Ģimenes centra – attīstības kavēšanās patiesajiem cēloņiem, savus argumentus pamatojis 
ar pievienotajiem dokumentiem, kas satur lēmumus, kurus ēkas K. Valdemāra ielā 12a kontekstā ir 
pieņēmusi Ventspils pilsētas dome un Ventspils Brīvostas pārvalde, tās valde. Sūdzības iesniedzējs 
lūdzis Mediju ievērot pienākumu, kas izriet no likuma “Par presi un citiem masu informācijas 
līdzekļiem” 21. panta, kurš nosaka, ka laikraksta redakcijas pienākums ir nekavējoties atsaukt 
nepatiesās ziņas un atvainoties personām, kuru godu un cieņu ir aizskārusi laikrakstā  ievietotā 
nepatiesā informācija. Vienlaikus tas lūdzis Mediju publicēt viņa viedokļa rakstu “Lemberga čiks, jeb  
viņa jaudīgās bērnu pilsētiņas fiasko” par ēkas K. Valdemāra ielā 12a nodošanas Ventspils pilsētas 
pašvaldībai gaitu un sabiedriskā objekta – Ģimenes centra – attīstības kavēšanās patiesajiem 
cēloņiem. Sūdzības iesniedzējs informē, ka Medijs apliecinājis tā iesnieguma saņemšanu, bet nav 



pildījis nevienu no tam izteiktajiem lūgumiem. Sūdzības iesniedzējs sazinājies ar Mediju vēlreiz, 
atkārtojot savu lūgumu, un saņēmis apliecinājumu, ka viņa iesniegums ir saņemts, taču Medijs 
joprojām nav pildījis viņa lūgumu un nav arī ar viņu sazinājies.    
 
 
[5] Sūdzības iesniedzējs lūdz Biedrību izskatīt Sūdzību.    
 
 
[6] Atbilstoši Biedrības Statūtu 6.2. punktam Biedrības valde Sūdzību nosūtīja Medijam, aicinot 
izvērtēt tā rīcības atbilstību Ētikas kodeksam un sniegt Biedrībai skaidrojumu.   
 
 
[7] Atbildes vēstulē Medijs skaidro, ka Publikācijā ir atspoguļoti un citēti  vairāku personu viedokļi, to 
skaitā iepriekšējais Ventspils mērs A. Lembergs. Tādējādi lasītājiem tika sniegta informācija par 
publikācijas brīdī aktuālu tēmu – bērnu iekštelpu aktīvās aprūpes centru Sapņu zemes Ventspils. 
Medijs uzsver, ka Aivara Lemberga teiktais noformēta kā tieša runa, un ir tā viedoklis par iepriekšējo 
laika periodu, kad tas vadījis pilsētas domi. Rakstā par A. Lemberga izteikumu nav izteikta žurnālista 
vai redakcijas attieksme.  
 
Tā kā Sūdzībā apstrīdēto frāzi teicis tieši A. Lembergs, Medijs uzskata, ka to nevar atsaukt, turklāt  
vispirms būtu jānoskaidro vai strīdus frāze ir ziņa vai viedoklis, jo viedoklis nav pakļaujams patiesības 
pārbaudei un nav atsaucams.  
 
Medijs arī neuzskata, ka būtu aizskarts Sūdzības iesniedzēja gods un cieņa, jo citātā vērstie 
apgalvojumi bijuši vērsti uz visu Ventspils brīvostas valdi, to skaitā Sūdzības iesniedzēju. Medijs 
norāda, ka Sūdzības iesniedzējs nebija lūdzis atsaukt kādas konkrētas par viņu publicētās ziņas 
Publikācijā.  
 
Komentējot Sūdzības iesniedzēja lūgumu Publicēt tā sagatavoto viedokļrakstu, Medijs skaidro, ka tā 
redakcijā nav prakses, laikrakstā publicēti tādu personu sagatavotus rakstus, kas nav darba 
tiesiskajās attiecībā ar Mediju.   
 
 
[8] Biedrības valde Sūdzību, informāciju par Publikāciju un Medija atbildi nodeva izskatīšanai 
Biedrības Ētikas padomei atbilstoši Biedrības Statūtu 6.1.1. punktam.    
 
 
[9]  Guntars Līcis informē, ka tam iepriekš piederošais laikraksts bija Medija tipogrāfijas pakalpojumu 
klients. Ētikas padomes locekļi uzskata, ka tas neveido interešu konfliktu, jo šī sadarbība jau vairākus 
gadus ir beigusies, tāpēc Guntars Līcis var piedalīties Sūdzības izskatīšanā un balsošanā.  
 
   

Ievērojot konstatēto, Ētikas padome secina:   
 
 
[10] Nedz normatīvie akti, nedz Biedrības Statūti vai Ētikas kodekss nedod tai tiesības sniegt 
apstākļu juridisko vērtējumu par Publikācijas un Medija rīcības atbilstību likumā “Par presi un citiem 
masu informācijas līdzekļiem” noteiktajam. Biedrības Ētikas padome Publikāciju un Sūdzībā 
norādīto vērtē atbilstoši Biedrības Ētikas kodeksa nosacījumiem.    
 
 
[11] Ētikas padome uzskata, ka Publikācijā nav ievērota kvalitatīvas žurnālistikas prakse un 
saskatāmas vairāku Ētikas kodeksa punktu pārkāpuma pazīmes.   
 
 
[12] Publikācija veltīta Ventspilī pēc privātas iniciatīvas veidotajam bērnu aktīvās atpūtas centram, 
taču nav saprotams, kāpēc tajā citēts A. Lembergs – viņš piesaka citu tēmu, kas nav svarīga konkrētā 
raksta kontekstā. Ētikas padome Medija rīcībā saskata nekritisku attieksmi pret informācijas avotu, 
neizvērtējot, cik tā teiktais attiecas uz Publikācijas tēmu un cik tas ir patiess.   
 
Ētikas padome arī uzskata, ka A. Lemberga paudis ne vien savu viedokli, bet arī faktus par lēmumu 
pieņemšanu, izteicis konkrētu apgalvojumu. Laba žurnālistikas prakse ir profesionāli izvērtēt 
informāciju no dažādiem avotiem, neiekļaut nepārbaudītus faktus vai kritizētajai pusei dot iespēju 



uz tiem atbildēt, taču Publikācijā tas nav noticis. Dažādu viedokļu atspoguļojumu paredz arī Ētikas 
kodeksā nostiprinātais Daudzveidības princips. Tāpat Ētikas padomes ieskatā ar šādu vienpusēju 
pieteiktās papildus tēmas atspoguļojumu Publikācijā, vienam politiķim tiek dotas priekšrocības 
savas politiskās pozīcijas izteikšanai, kas norāda uz Medija negodprātīgu mēģinājumu tīši un aizklāti 
ietekmēt auditoriju.  
 
 
[13] Ievērojot secināto pieci Ētikas padomes locekļi – Andrejs Mēters, Skaidrīte Lasmane, Anda 
Rožukalne, Baiba Liepiņa, Vita Dreijere-Smane balso, ka Medijs ir pārkāpis Biedrības Ētikas kodeksu. 
Divi Ētikas padomes locekļi, Guntars Līcis un Aivars Pastalnieks no balsošanas atturas. Ņemot vērā, 
ka Biedrības statūti paredz, ka atzinums par Ētikas kodeksa pārkāpumu tiek pieņemts, ja par to 
nobalso seši Ētikas padomes locekļi, saskaņā ar notikušo balsojumu uzskatāms, ka pārkāpums nav 
konstatēts.   
 
[14] Vienlaikus Ētikas padomes locekļi vienprātīgi uzskata, ka Publikācijā nav ievērota kvalitatīvas 
žurnālistikas prakse saistībā ar faktu pārbaudi, informācijas daudzveidības nodrošināšanu un 
kritizētās personas tiesībām uz atbildi, kā arī saskatāmi mēģinājumu tīši un aizklāti ietekmēt 
auditoriju. Ētikas padome uzskata, ka kritizētās puses viedokļa uzklausīšana un atspoguļošana 
Publikācijā būtu daļēji novērsusi šīs nepilnības.    
 
 

Ētikas padomē nolemts:  
 

1.​ Medija rīcībā NAV konstatēti Biedrības Ētikas kodeksa pārkāpumi, bet ir konstatētas atkāpes 
no kvalitatīvas žurnālistikas prakses.   
 

2.​ Lēmumu paziņot Sūdzības iesniedzējam un Medijam.  
 

3.​ Lēmumu publicēt Biedrības interneta vietnē un izplatīt informāciju par to atbilstoši 
Biedrības Statūtu 6.6. punkta noteikumiem. 


