
 
 

Biedrība “Latvijas Mediju ētikas padome” 
 

Ētikas padomes atzinums 
Nr.8/2025 

 
 
Rīgā, 2025. gada 9. maijā 
 
 
Biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome” (turpmāk tekstā – “Biedrība”) Ētikas padome (turpmāk – 
“Ētikas padome”) 2025. gada 16. aprīļa sēdē šādā sastāvā: Andrejs Mēters, Toms Ostrovskis, Skaidrīte 
Lasmane, Anda Rožukalne, Baiba Liepiņa, Guntars Līcis, Aleksandrs Mirlins, Kristers Pļešakovs, Gunta 
Līdaka 
 

konstatē:  
 
[1] Biedrības valde 2025. gada 14. februārī saņēma biedrības “Sabiedrība par atklātību – Delna” 
(turpmāk tekstā – “Sūdzības iesniedzējs”) sūdzību par laikraksta “Ogres Vēstis Visiem” un tā portāla 
www.ogresvestisvisiem.lv (turpmāk tekstā – “Medijs”) publikāciju ““Paristu” kampaņa par ES naudu” 
(turpmāk tekstā – “Publikācija”), kas publicēta 2025. gada 21. janvārī.  
 
[2] Sūdzības iesniedzējs informē, ka Publikācija ir pausta nepatiesa un/vai nepārbaudīta informācija 
un norāda uz vairākiem iespējamiem pārkāpumiem: 
 

-​ “Raksta virsraksts ir maldinošs. Virsrakstā apgalvots, ka politiskās kampaņas tiek finansētas 
par Eiropas fonda līdzekļiem. Tomēr tālāk rakstā nekur nav pamatots tas, kādas politiskās 
kampaņas tiek finansētas par Eiropas fondu līdzekļiem, kā arī kādu konkrētu Eiropas fondu 
līdzekļiem. 

 
-​ Raksta sākumdaļā ir atsauce uz Sabiedrības integrācijas fonda (turpmāk – SIF) finansēto 

projektu “Integritātes pakti – sabiedrības iesaiste publiskā finansējuma izlietojuma 
uzraudzībā” (turpmāk – SIF projekts) un tam seko frāze “Galvenos faktus un secinājumus 
nododam arī lasītāju izvērtēšanai”. Tomēr šai frāzei sekojošā informācija nav saistīta ar 
konkrēto SIF projektu. Piemēram, Ogres novada pilsoniskās sadarbības un attīstības 
biedrības dalība sarunu festivālā “Lampa” ar diskusiju “Valstspilsēta = pilsētvalsts? Kur ir 
pašvaldību autonomijas robežas?” nav nekādā veidā saistīta ar minēto SIF projektu. Tāpat arī 
Delnas 2023. gada aprīlī organizētais pikets par Ogres novada domes priekšsēdētāja Egila 
Helmaņa atstādināšanu no amata nav saistīts ar SIF projektu.  Tādējādi raksts maldina 
lasītāju, liekot domāt, ka šīs aktivitātes ir savā starpā saistītas, turklāt finansētas no SIF 
projekta. 
 

-​ Rakstā minēts, ka Delnas projektu vadītājs Jēkabs Kārlis Rasnačs ir partijas “Attīstībai/Par!” 
biedrs. Šī informācija nav patiesa, jo Jēkabs Kārlis Rasnačs jau kopš 2023. gada nav minētās 
partijas vai jebkuras citas politiskās partijas biedrs. Tādējādi šī acīmredzami ir nepatiesa, 
nepārbaudīta informācija. 
 

-​ Rakstā norādīts, ka Inese Voika ir Delnas vadītāja. Tomēr jau kopš 2020. gada Delnas vadītāja 
(direktore) ir Inese Tauriņa. 
 

-​ Rakstā minēts, ka Delna ir partijas “Attīstībai/Par!” biedru iecienītā biedrība. Šāds izteikums ir 
žurnālista subjektīvais viedoklis, kas ir pasniegts kā fakts. Lai šo informāciju pārbaudītu, 
žurnālistam būtu jāvēršas partijā “Attīstībai/Par!” ar lūgumu sniegt informāciju, kas ir šī 
partijas biedru iecienītākā biedrība. Šāda rīcība nav veikta, tāpēc šāda žurnālista viedokļa 
pasniegšana fakta veidā pārkāpj likumā un ētikas normās noteiktos pienākumus publicēt 
patiesu un pārbaudītu informāciju. 
 



-​ Rakstā minēts, ka “190 000 eiro ir ievērojama summa. Ļoti iespējams, ka nozīmīga tās daļa 
tiks izmantota, turpinot tiešu un netiešu priekšvēlēšanu kampaņu.” Šāds apgalvojums ir ne 
tikai žurnālista spekulācija, bet arī nepārbaudīta informācija. Delna publicē informāciju par 
tās aktuālajiem projektiem mājaslapā. Tur ir atrodama arī informācija par projekta 
aktivitātēm, kurām tiek tērēts projekta finansējums. Tāpat Delna īsteno projektu saskaņā ar 
projekta finansēšanas līgumu, iesniedz regulāras atskaites projektu finansētājiem, un 
finansētājs nav cēlis iebildumus par projekta īstenošanas gaitu, finansējuma izlietojumu, kā 
arī iespējamu neatbilstību finansēšanas līgumam. Līdz ar to apgalvojums, ka SIF projekta 
finansējums tiek izmantots tiešu un netiešu priekšvēlēšanu kampaņām, ir nepatiess un šī 
informācija nav pārbaudīta. 
 

-​ Raksta nobeigumā minēts, ka “ar interesi sekosim līdzi tam, kā šādu Eiropas fondu naudas 
izlietojumu vērtēs Eiropas prokuratūra, kura šo iesniegumu ir pieņēmusi un uzsākusi 
pārbaudi.” Attiecībā uz šo informējam, ka Ogres novada pilsoniskās sadarbības un attīstības 
biedrība vērsās Eiropas prokuratūrā ar informācijas pieprasījumu, lai noskaidrotu, vai ir 
ierosināta šāda lieta. Prokuratūra atbildēja, ka viņi nedrīkst sniegt šādu informāciju, tādēļ 
nevar ne apstiprināt ne noliegt šādas lietas esamību. Tādējādi secināms, ka arī citu pušu 
rīcībā nevarētu būt informācija par to, ka Eiropas prokuratūrā ir ierosināta lieta par SIF 
projekta finansējuma izlietojumu. Līdz ar to šāds apgalvojums nav balstīts faktos vai 
pārbaudīts.” 

 
 
[3] Sūdzības iesniedzējs skaidro, ka informācijas noskaidrošanai un faktu pārbaudei žurnālists varēja 
vērsties pie tā ar jautājumiem. Tomēr tas nav saņēmusi nekādus informācijas pieprasījumus vai 
lūgumus saistībā ar SIF projektu. Tādējādi žurnālisti nav rīkojušies godprātīgi vai izrādījuši vēlmi 
ievērot likumā un ētikas kodeksos noteiktos pienākumus balstīties faktos un pārbaudīt publicējamo 
informāciju. Sūdzības iesniedzējs uzsver, ka Biedrības Ētikas kodekss nosaka pienākums skaidri 
nošķirt faktus no žurnālistu viedokļiem un interpretācijas (Ētikas kodeksa 4.4. punkts), pārbaudīt 
faktus un izvairīties no nepārbaudītas informācijas publicēšanas (Ētikas kodeksa 4.6.1. punkts) un 
kopējs mediju mērķis veidot pēc iespējas objektīvāku saturu (Ētikas kodeksa 4.6. punkts).  
 
[4] Sūdzības iesniedzējs lūdz Biedrību izvērtēt Medija rīcības atbilstību Biedrības Ētikas kodeksa 
normām. 
 
[5] Atbilstoši Biedrības Statūtu 6.2. punktam Biedrības valde Sūdzību nosūtīja Medijam, aicinot 
izvērtēt tā rīcības atbilstību Ētikas kodeksam un sniegt Biedrībai skaidrojumu.  
 
[6] Atbildes vēstulē Medijs uzsver, ka Biedrība jau ir sniegusi divus atzinumus par Publikāciju, skatot 
divu citu Publikācijā pieminētu organizāciju sūdzības, un konstatējusi Ētikas kodeksa pārkāpumus. 
Medijs uzskata, ka Sūdzības iesniedzēja iesniegumā izteiktie pārmetumi ir identiski pārmetumiem, 
ko ir izteikuši citi. Medijs uzskata, ka nebūtu pieļaujams atkārtoti sodīt Mediju par tiem pašiem 
pārkāpumiem, bet pārkāpuma konstatēšana un atzinuma publiskošana var tikt uzskatīta par sodu.  
 
Medijs noraida visas Sūdzības iesniedzēja pretenzijas: 
 

-​ Publikācijas virsraksts apgalvojuma formā laikraksta pirmajā lapā ir uzskatāms par raksta 
pieteikumu, tāpēc nebūtu jāuzskata, ka ar to būtu izteikts apgalvojums. 
 

-​ Konkrētu Sūdzības iesniedzēja aktivitāšu, kas nav finansētas no SIF projekta, saistīšana ar  
SIF projektu Publikācijā ir attaisnojama, pamatojoties uz iesaistīto organizāciju sadarbību 
citos projektos. 
 

-​ Autors rakstījis, ka J. K. Rasnačs ir konkrētas partijas biedrs, jo neesot publiski pieejamas 
informācijas, kas minētais cilvēks būtu izstājies no partijas. 
 

-​ Pieminot saistību starp Sūdzības iesniedzēju un politiskās partijas «Kustība «Par!»» valdes 
locekli Inesi Voiku, publikācijas tekstā nosaucot to par  Sūdzības iesniedzēja  ilggadējo 
vadītāju, tas domājis, nevis “šī brīža vadītāju”, bet ilgo periodu, kurā I. Voika ir bijusi tiesīga 
pārstāvēt “Delnu” atsevišķi. 
 

-​ Apgalvojums, ka Sūdzības iesniedzējs ir partijas “Attīstībai/Par!” biedru iecienītā biedrība, ir 
viedoklis, kurš nebūtu jāpārbauda vai jāpierāda ar faktiem, taču tas pamatojas faktos. Kā 
atbilstošus faktu medijs norāda, ka starp Sūdzības iesniedzēja atbalstītājiem un ziedotājiem 



ir vairāki “Attīstībai/Par!” biedri/atbalstītāji, piem., Inese Voika, Vita Tērauda, Evita Goša, 
Aleksejs Loskutovs, Lolita Čigāne.  
 

-​ Rakstā minēto: “190 000 eiro ir ievērojama summa. Ļoti iespējams, ka nozīmīga tās daļa 
tiks izmantota, turpinot tiešu un netiešu priekšvēlēšanu kampaņu” nevar uzskatīt par 
žurnālista spekulāciju un nepārbaudītu informāciju, jo teikumā lietotās frāzes “Ļoti 
iespējams”  un “tiks izmantota” skaidri un nepārprotami liecinot par iespējamību, nevis faktu 
vai apgalvojumu. Tāpat žurnālists neesot apgalvojis, ka SIF projekta finansējums tiek 
izmantots tiešām un netiešām priekšvēlēšanu kampaņām, bet Sūdzības iesniedzēja 
publiskoto informāciju par finansējuma izlietojumu konkrētām aktivitātēm, Medijam 
neuzskata par pietiekami detalizēta, lai atturētos no šādiem apgalvojumiem.  
 

-​ Medijs norāda, ka nav apgalvojis, ka Eiropas prokuratūrā ir ierosināta lieta, bet tikai minējis, 
ka tā uzsākusi pārbaudi.  

 
 
[7] Biedrības valde Sūdzību, informāciju par Publikāciju un Medija atbildi nodeva izskatīšanai 
Biedrības Ētikas padomei atbilstoši Biedrības Statūtu 6.1.1. punktam.   
 

Ievērojot konstatēto, Ētikas padome secina:  
 
[8] Nedz normatīvie akti, nedz Biedrības Statūti vai Ētikas kodekss nedod tai tiesības sniegt apstākļu 
juridisko vērtējumu un publikācijas atbilstību likumā “Par presi un citiem masu informācijas 
līdzekļiem” noteiktajam. Biedrības Ētikas padome Publikāciju un Sūdzībā norādīto vērtē atbilstoši 
Biedrības Ētikas kodeksa nosacījumiem.   
 
[9] Ētikas padomes pienākums ir sniegt atzinumus par publikācijās un sižetos aizskarto pušu 
sūdzībām, vispirms izvērtējot konkrēto pušu norādītos apstākļus un medija skaidrojumu par tiem, 
tad konstatējot, vai Medijs konkrētajā situācijā ir vai nav pārkāpis Ētikas kodeksu, un skaidrojot savus 
apsvērumus. Tāpēc Medija arguments, ka tā Publikācijā jau konstatēti Ētikas pārkāpumi saistībā ar 
divu citu organizāciju sūdzībām, nav pamats, lai Ētikas padome nevērtētu citas ar Publikāciju tieši 
skartas personas sūdzību. Sūdzībā minēti no citām sūdzībām atšķirīgi apstākļi un argumenti, 
savukārt līdzīgie argumenti, Ētikas padomes ieskatā, pēc to izvērtēšanas norāda uz Publikācijas vājo 
profesionālo kvalitāti. Tāpat Ētikas padome uzskata, ka tās atzinums, neatkarīgi no tā, vai medija 
darbā tiek vai netiek konstatēts Ētikas kodeksa pārkāpums, nav uzskatāms par sodu nevienai pusei, 
bet par līdzekli, kā aizskartajai pusei lūgt pietiekami neitrālu sava iespējamā aizskāruma izvērtējumu; 
savukārt medijam atzinums, vai tā materiālā ir vai nav pārkāpts Ētikas kodekss, dod iespēju izvērtēt 
materiālu no cita skatupunkta, izdarīt secinājumus. Katra reize, kad konstatēts Ētikas kodeksa 
pārkāpums, medijam dod iespēju izvērtēt materiāla tapšanas gaitu un censties turpmāk nodrošināt 
savas darbības atbilstību tiem profesionālās Ētikas standartiem, par ko vienojusies nozare un kurus 
medijs pats brīvprātīgi apņēmies ievērot.  
 
[10] Publikācija publicēta laikraksta pirmajā lapā ar lielu virsrakstu ““Paristu” kampaņa par ES 
naudu”, un turpināta iekšlapā, kur uz vāka izteiktais apgalvojumus mīkstināts un pasniegts 
jautājuma formā: “Vai “paristi” finansē kampaņas no Eiropas fonda naudas?”  Pirmajā lapā  virsraksts 
ir publicēts kopā ar diagrammu, kurā nosaukti un attēloti dažādi cilvēki un organizācijas, kāda 
projekta finansējums, Sūdzības iesniedzēja logotips, bet Inese Voika kopā ar foto norādīta kā 
Sūdzības iesniedzēja vadītāja. Diagrammā iezīmētās bultiņas norāda uz iespējamām sakarībām un 
attiecībām. Šī informācija nebūtu uzskatāma par raksta pieteikumu, bet apzinātu centienu radīt 
lasītājiem iespaidu par virsrakstā izteiktā apgalvojuma patiesumu. 
 
Tālākajā publikācijas tekstā nav sniegts pamatojums dažādiem ar Sūdzības sniedzēju Publikācijā 
izteiktajiem apgalvojumiem, tāpat nav veikta faktu pārbaude, prasīts Sūdzības sniedzēja viedoklis. 
Ētikas padome uzskata, ka pieņēmumu formas izmantošana Publikācijā neattaisno vienpusējas 
informācijas sniegšanu, nepamatotu apgalvojumu un nepārbaudītu faktu izplatīšanu. Ētikas 
padome neapšauba Medija tiesības kritiski izvērtēt iespējamos riskus publiskā finansējuma 
piešķiršanā un izlietošanā, taču uzskata, ka Medijam jānodrošina publikāciju atbilstība Ētikas 
kodeksa principiem.  Līdzīgi, kā tas bija ar divām citām Publikācijā pieminētajām organizācijām, 
Publikācijā nav sniegts pamatojums izteiktajām aizdomām arī par Sūdzības iesniedzēja saistību ar 
politisko kampaņu finansēšanu.  
 
 
 



[11] Ievērojot secināto, Andrejs Mēters, Skaidrīte Lasmane, Anda Rožukalne, Baiba Liepiņa, Guntars 
Līcis, Toms Ostrovskis, Kristers Pļešakovs, Gunta Līdaka balso, ka Medijs ir pārkāpis Biedrības Ētikas 
kodeksa principu 4.6. Informācijas iegūšana un izmantošana. Aleksandrs Mirlins atturas.   
 
[12] Ētikas padome piezīmē, ka atzinums ir sniegs par Publikāciju, kuras atbilstību Ētikas kodeksam 
Ētika padome jau vērtēja pēc divu citu aizskarto personu iesniegumiem, par kuriem sniegti 
atzinumi Nr. 3/2025 un Nr. 4/2025. 

 
 

Ētikas padomē nolemts: 
 

1.​ Medija rīcībā ir konstatēti Biedrības Ētikas kodeksa pārkāpumi. 
2.​ Lēmumu paziņot Sūdzības iesniedzējam un Medijam. 
3.​ Lēmumu publicēt Biedrības interneta vietnē un izplatīt informāciju par to atbilstoši 

Biedrības Statūtu 6.6. punkta noteikumiem. 
 
 


