
Biedrība “Latvijas Mediju ētikas padome”

Ētikas padomes atzinums
Nr. 9/2023

Rīgā, 2023. gada 2. oktobrī

Biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome” (turpmāk – “Biedrība” vai “LMĒP”) Ētikas padome
(turpmāk – “Padome”) šī gada 29. augusta sēdē šādā sastāvā: Aleksandrs Mirlins, Guntars Līcis, Baiba
Liepiņa, Skaidrīte Lasmane, Ingemārs Vekteris, Anda Rožukalne, Andrejs Mēters

konstatē:

[1] Biedrības valde 2023. gada 9. augustā saņēma “Vācijas-Baltijas Tirdzniecības kamera Igaunijā,
Latvijā, Lietuvā” pastāvīgās pārstāvniecība Latvijā (turpmāk – “Sūdzētājs” vai “AHT” (saīsinājumā no
Auslandshandelskammer)) sūdzību, (turpmāk – “Sūdzība”) par SIA “Mediju Nams” (turpmāk tekstā -
“Izdevējs”) piederošajā interneta vietnē www.nra.lv 2023. gada 26. martā izvietoto publikāciju
“Krievija Ukrainā zaudēs arī Kēnigsbergu”, (turpmāk tekstā – “Publikācija”), kuras autors ir Arnis
Kluinis (turpmāk tekstā – “Žurnālists”).

[2] Sūdzētājs norāda, ka Publikācijā ir pausta patiesībai neatbilstoša informācija, AHK neslavu
ceļošas un reputāciju aizskarošas ziņas, pārkāpjot Latvijas Mediju ētikas padomes Ētikas kodeksa 4.1.,
4.2., 4.4., 4.6. punktus - Godprātība, Daudzveidība, Faktu un viedokļu nošķīrums, Faktu pārbaude,
Kritiska attieksme pret avotu.

[3] Sūdzētājs izklāsta, ka Publikācijas pamatā ir 2014. gada 27. martā notikušā AHK 20 gadu jubilejas
pasākuma atspoguļošana, kā arī papildus ir atspoguļoti vairāku personu viedokļi par kara
notikumiem Ukrainā, Vācijas un Krievijas Federācijas attiecību attīstību pēdējo gadu laikā u.c.

Publikācijas sākumā apgalvojumā formā, ilustrējot ar lielāka šrifta burtiem Publikācijas būtību, ir
norādīts, ka “Deviņi gadi kopš Krievijas uzbrukuma Ukrainai sagādājuši pietiekami daudz liecību,
ka vācieši 2014. gada 27. martā Rīgā sarīkotās dzīrēs kļūdas pēc jau nosvinēja savas Kēnigsbergas
atgūšanu no Krievijas apmaiņā pret atļauju Krievijai savākt Krimu un vēl vairāk Ukrainas teritoriju.”
Tālāk Publikācijā seko Žurnālista skaidrojums lasītājiem ar atsauci uz 2014. gada 17. jūnija laikrakstā
“Neatkarīgā” publicēto izvilkumu, ka “Visas runas, protams, bija politkorektas, bet ārpus pateiktā
palika sajūtamais, ka vācieši ir priecīgi satraukti par Krievijas piemēru pārskatīt pēc Otrā pasaules
kara nospraustās robežas.”.

AHK skaidro, ka 2014. gada 27. martā tiešām notika svinīgs pasākums par godu AHK 20 gadu
jubilejai, kurā tai skaitā piedalījās vairākas gan Latvijas valsts amatpersonas, gan Vācijas valsts
amatpersonas. Tomēr ne vienu brīdi šajā pasākumā tiešā vai netiešā veidā netika pieminēta nedz
Ukraina, nedz arī Krievijas Federācija kontekstā ar Kēnigsbergu (tagad Kaļiningradu), nedz pati
minētā pilsēta, kas varētu jebkādā formātā norādīt uz Publikācijā sniegto aplamo secinājumu par
“2014. gadā notikušajām dzīrēm, nosvinot savas Kēnigsbergas atgūšanu no Krievijas apmaiņā pret
atļauju Krievijai savākt Krimu un vēl vairāk Ukrainas teritoriju.”

[4] Sūdzētājs norāda arī uz citām vietām Publikācijā, kur Žurnālists izdarījis, pēc Sūdzētāja domām,
nepamatotus secinājumus un atsauci par Vācijas nostāju Krievijas-Ukrainas jautājumos.

[5] Sūdzētājs informē, ka ir vērsies pie Izdevēja, lūdzot dzēst Publikāciju vai atsaukt un/vai dzēst no
Publikācijas jebkādas nekorektas norādes uz AHK, īpašu uzmanību pievēršot tieši minētajiem
fragmentiem, tomēr Izdevējs atbildējis, ka pretenzija ir nepamatota, bet Žurnālists tiesvedības
ietvaros ir gatavs apliecināt sava viedokļa un izteikto faktu pamatotību un pareizību atbilstoši likuma
“Par presi un citiemmasu informācijas līdzekļiem” normām.



[6] Sūdzētājs lūdz LMĒP izskatīt Sūdzību, atzīt Ētikas kodeksa pārkāpumus; uzlikt par pienākumu
Izdevējam atzīt savu kļūdu, kā arī publicēt kļūdu labojumu/atsaukumu, publiski atvainoties
Sūdzētājam par Publikācijā paustiem neētiskiem, maldinošā formā pasniegtiem, kā arī patiesībai
neatbilstošiem fragmentiem, izvietojot atvainošanos interneta vietnē www.nra.lv.

[7] Atbilstoši Biedrības Statūtu 6.2. punktam Biedrības valde Sūdzību nosūtīja Izdevējam, lūdzot
skaidrojumu, tomēr atbilde netika saņemta.

[8] Biedrības valde Sūdzību nodeva izskatīšanai Biedrības Ētikas padomei atbilstoši Biedrības
Statūtu 6.1.1. punktam.

Ētikas padome secina:

[9] Publikācija ir publicēta portāla sadaļā “Pasaule” un veidota kā informatīvs materiāls. Tomēr
citētajos Publikācijas fragmentos, tostarp ievadā ir izteikti apgalvojumi un pieņēmumi bez
faktoloģiska pamatojuma. Tālāk Publikācijā tiek minēts, ka tiem arī nav faktoloģiska pamatojuma un
tie balstīti Žurnālista pārliecībā – sajūtās, nevis faktos.

[10] Ētikas padomes vērtējumā, Publikācija neatbilst žurnālistikas pamatprincipiem, – fakti nav
skaidri nošķirti no viedokļiem, un informācija ir pasniegta maldinoši, pārkāpjot Ētikas kodeksa
principus 4.1. Godprātība (“nav pieļaujama un ir novēršama nepatiesas, sagrozītas vai maldinošā
formā pasniegtas informācijas, pārspīlējuma, stereotipizācijas publiskošana un centieni tīši un
aizklāti ietekmēt auditoriju. Plašsaziņas medijs pēc iespējas nodrošina šādas informācijas labošanu
vai atsaukšanu”) un 4.4. Faktu un viedokļu nošķīrums (“izplatot informāciju ir skaidri jānošķir fakti no
žurnālistu viedokļiem vai interpretācijas”).

[11] Izdevējs nav Biedrības biedrs, nav apņēmies ievērot tās Ētikas kodeksu un Ētikas padomes
lēmumus, tāpēc Ētikas padome nevar uzlikt tam par pienākumu labot kļūdu vai atvainoties. Tai pat
laikā Ētikas padome var mudināt Izdevēju sekot līdzi mediju ētikas pamatprincipiem, kas ir saistoši
jebkurammedijam.

[12] Guntars Līcis, Baiba Liepiņa, Skaidrīte Lasmane, Aleksandrs Mirlins, Ingemārs Vekteris, Anda
Rožukalne balso, ka Publikācijā ir pārkāpts Biedrības ētikas kodeksi principi Godprātība un Faktu un
viedokļu nošķīrums. Andrejs Mēters nepiedalās balsojumā, lai novērstu interešu konflikta
iespējamību, balsojot par savas agrākās darbavietas sūdzību.

Ētikas padomē nolemts:

1. Publikācijā ir pārkāpti Biedrības Ētikas kodeksa Ētikas kodeksa principi 4.1. un 4.4.
2. Aicināt izdevēju SIA “Mediju Nams” ievērot savā darbā mediju ētikas pamatprincipus.
3. Lēmumu paziņot Sūdzētājam un Izdevējam.
4. Lēmumu publicēt Biedrības interneta vietnē un izplatīt informāciju par to atbilstoši

Biedrības Statūtu 6.6. punkta noteikumiem.


